Tuesday, November 13, 2007

Iván, az ombudsman

Olvasom Lipovecz Iván krtikáját a Népszabadságról, a Népszabadságban, és ezzel bizonyítottnak érzem korábbi feltevésemet, megállapításomat: Iván nem a lap “újságombudsman”-ja, mint azt a Népszabadság állítja, hirdeti, hanem egy szereptévesztésben lévő, széleslátókörű kritikus. Különösen feltünő mai (nov.13.) írása, melynek már a címébe is belecsempészte elkötelezettségét, elfogultságát, amikor így fogalmaz: “Ami a Népszabadságból, sajnos, kimaradt” Ez az egyesszám elsőszemélyes “sajnálkozás”, “nem tetszés” aztán végig vonul a cikken. Jó meglátásai vitathatatlanok! – csak hát egy (ujság)ombudsman-nak nem az a feladata, hogy – divatos kifejezéssel élve – “önmagát fényezze”.

Az ombudsman feladata a “kisember” (esetünkben az olvasó) ügyvédjeként a panaszok, észrevételek közvetitése. A wikipédia (magyarul) ezt így határozza meg:

".............Az ombudsman feladata (.......) , panasz alapján vizsgálat indítása, a jogsértőnek talált gyakorlatról a szerv (újság, lap – P.) értesítése és a panaszos jogainak képviselete. Az ombudsman nem hozhat kötelező intézkedéseket, nem alkalmazhat jogi szankciókat....."


Talán érdemes a német nyelvű wikipédiát is idézni (már csak azért is, mert mind Lipovecz, mind pedig a nol szerkesztői e nyelv kiváló ismerői).

Itt megtudhatjuk, hogy az ombudsman svéd szó, és közvetitőt jelent. Még pontosabban az ombud “óészakiul” meghatalmazást (németül Vollmacht) jelent. Sőt az internetes lexikonból kiderül, hogy az újságombudsman alkalmazásában közel sem olyan úttörő a Népszabadság (ill. az egykori Magyar Hírlap), hiszen a tekintélyes lapok és kiadók már régóta alkalmazzák az olvasók és a szerkesztőség közti kapcsolattartása, közvetitésre ezt az “intézményrendszert”, pl. a New York Times. *



*
(........Sie sollen zwischen Lesern und Anzeigenkunden auf der einen Seite und Redaktionen und Verlag auf der anderen Seite vermitteln. So hat zum Beispiel die New York Times einen Ombudsmann.....)



0 Comments:

Post a Comment

<< Home