A Budapest Airport kérői
Olvasom a magyar lapjelentéseket az Budapest Airport eladására kiírt tenderről, meghívásos versenytárgyalásról. Úgy tűnik kialakult a mezőny: három ajánlattevő élt a másodszor meghirdetett vételi pályázatra. A három pályázó kilétének ismertetését talán legrészletesebben a hvg.hu és a tőzsdefórum.hu közölte. Ezek szerintHVG
a brit BAA International Ltd,
a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide és a Deutsche Bank AG brit leányvállalata, a HAH Limited alkotta konzorcium,
a német Hochtief Airport GmbH, a Hochtief AirPort Capital és a kanadai Caisse de depot et placement du Quebec összetételű konzorcium
Tőzsdefórum
- a BAA International Ltd (Egyesült Királyság) - többek között a londoni Heathrow, Gatwick, és Standsted repülőterek üzemeltetője;
- a Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide (Németország) - többek között a frankfurti és a Frankfurt-Hahn-i repülőterek üzemeltetője - által vezetett befektetői konzorcium, melynek másik tagja a Deutsche Bank AG (Németország) 100%-os irányítása alatt álló HAH Limited (Egyesült Királyság);
- a Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital (Németország) - többek között a düsseldorfi, a hamburgi és az athéni repülőterek üzemeltetője - által vezetett befektetői konzorcium, melynek másik tagja a Caisse de depot et placement du Quebec (Kanada).
Ha összehasonlítjuk például a MarketWatch amerikai hírportállal (amely különben a Világgazdaságra hivatkozik!), akkor talán még az angolul nem értőknek is feltűnik:
Fraport AG (FRA.XE), teamed with Deutsche Bank AG (DBK.XE);
Hochtief AirPort GmbH and Hochtief AirPort Capital GmbH, both units of Germany's Hochtief AG (HOT.XE);
consortium of the U.K.'s BAA PLC (BAA.LN) and Hungary's Wallis Real Estate Kft., a unit of Wallis RT (WLS.YY).
Tehát, a BAA (British Airports Authority) ugyancsak konzorciumot képez, méghozzá a magyar Wallis Real Estate (ingatlan) Kft-vel, mely a Wallis Rt része, és WLS.YY név alatt jelzik a tőzsdén.
Aztán, valahogy a magyar hírekből kimaradt, hogy a nyertes 75 évre szerzi meg a Budapest Airport üzemeltetési jogát.
De, talán még ennél is érdekesebb, hogy hazai média nem igazán firtatja, vajon a világ második legnagyobb repülőtér üzemeltetője, az ausztrál MACQUARIE miért is lépett vissza. A Melbourne-ben megjelenő The Age szerint megijedt a nagynevű és hírű vállalat a pályázat körül folyt huzavonától, különösen a szakszervezetek által kikényszerített tender visszavonástól. Az ausztrálok úgy ítélték meg, hogy vagy nagyon erős Magyarországon a szakszervezet, vagy nagyon gyenge az állam (kormány). Magyarul, a "gazdasági légkör” nem felelt meg egy hosszútávú (75 év) és igen borsos árú befektetésnek. Talán a néhány hónappal ezelőtti ellenzéki utalás az esetleges “visszaállamosítás”-ra is hozzájárult a meghátráláshoz. Mindezek csak részben feltevések, hiszen a Macquarie időközben megszerezte Skandinávia legnagyobb repülőterének, a gazdaságilag és politikailag sokkal stabilabb, koppenhágai Kastrup üzemeltetési jogát (a dán állam csak a tulajdon 40 százalékát tartotta meg magának).
0 Comments:
Post a Comment
<< Home