Thursday, November 24, 2005

oneworld és ami mögötte van

Figyelve a hazai média beszámolóját a Malév csatlakozásáról a oneworld nevű légiszövetséghez, néhány dolog pontosítást kíván, amint az a PR Newswire hírügynökségnek a oneworld-re hivatkozó összefoglalójából kitűnik.

A november 22.-i budapesti ünnepségen a Malév formálisan is jelezte, hogy elfogadja a oneworld meghívását a légiszövetséghez való csatlakozásra. Ezt az eseményt megelőzte egy szándéknyilatkozat, amit még májusban írt alá a két fél. Azóta a légiszövetség megelégedéssel nyugtázta a Malév teljesítését, és úgy ítéli meg, hogy a magyar légitársaság képes lesz a oneworld igényeinek, követelményeinek megfelelni.

A meghívás feltételeinek a Malév megfelelt, és most az informatikai rendszerét kell összehangolni és olyan szintre hozni, hogy az teljes egészében megfeleljen ne csak a oneworld-nek, de a szövetség többi tagjainak is. Ha ez meglesz, akkor a Malév teljes jogú tagja a légiszövetségnek. Ez előreláthatólag 15 hónapot vesz igénybe, azaz közel másfél évet. A teljes jogú tagságra való felkészítésben a Finnair lesz a magyar légitársaság segítségére.

Jelenleg három légitársaság a teljesjogú tagság várományosa: a Malév, a Royal Jordanian és a Japan Airlines. A jordán királyi légitársaságot múlt hónapba választották tagnak, és valószínűleg a 2006-2007-es évben már a oneworld előírásainak megfelelően fog üzemelni. Ugyancsak múlt hónapban jelezte felvételi kérelmét a japán légitársaság.

A Malévvel 11 új úti céllal (Burgasz, Constanca, FlyBalaton (Sármellék), Ljubjana, Odessa, Podgorica, Sarajevo, Skopje, Temesvár, Marosvásárhely és Zágráb) bővíti a légiszövetség repülőtereinek számát, valamint három (balkáni) területtel (Bosnia-Herzegovina, Macedonia és Szlovénia). A Malévvel, valamint a jordán és japán légitársasággal, bővülve a oneworld repülőtéri hálózata 689 úti célra és 141 országra ill. területre fog kiterjedni.

A oneworld tagja az American Airlines, British Airways, Qantas, Iberia, Cathay Pacific, LAN, Finnair és az Aer Lingus, valamint ezek 12 leányvállalata.

A Malévről pedig illik tudni, hogy 35 országban összesen 58 úti célt (várost, repülőteret) szolgál ki. Alkalmazottjainak száma kb. 3.200 és 2,5 millió utast szállított 2004-ben. Aránylag fiatal gépparkja van, hiszen a 29 gépének átlagos életkora három év. Két Boeing 767-200ER típusú gépe mellett a 737-esekből 18 darab áll a rendelkezésére (5db a 800-as, 7 db a 700-as és 6 db a 600-as sorozatból, valamint 5 db Fokker 70-es és 4 db Bombardier CRJ200-as. Naponta átlag 72 felszállást hajt végre a magyar légitársaság, 1954-ben alakult és 99,95 százalékban állami tulajdon. Vajon az a 0.05 % kinek a tulajdona? ;-)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home