Thursday, February 02, 2006

ÉS, mi van?

Paskai László bíboros címere

Nem tudok rájönni, mi motiválja az ÉS-t, ill. szerkesztőségét ezekre az álleleplezésekre. Nem fogy a hetilap? És ez lenne az elegáns (marketing) megoldás olvasótoborzásra? Vagy egy kis ingyen reklám a magyar médiában? Nem, és nem tudom megfejteni a valódi szándékot. Szabónál még lehetett követni a rosszindulatot, a hátsógondolatot, hogy a “mű” pont a Magyar Filmszemle megnyitója előtti napokra készült el, és a “kutató” felfedezését az ÉS-nek azonnal meg kellett jelentetnie, mert más anyag arra a hétvégére már nem volt tartalékon. Nehéz elképzelni, de próbáljuk egy kis jóhiszeműséggel elfogadni, hogy az időzítés a véletlen műve volt. A mostani “Paskai story” azonban már megálljt parancsol, és egyúttal valami sötét, buta, komolytalan rossz színbe tünteti fel ezt a nagy múltú folyóiratot. Hiszen mindkét story (Szabó, Paskai) valójában csak a rendszerváltás után születteknek lehet érdekes, mint azt a mondás is tartja: “"Egy újszülöttnek minden vicc új"

A Szabó story nem új. Hiszen több ezren, hanem tíz- és százezren kerültek hasonló helyzetbe az 1956-os forradalmat követő megtorlás idejében. Sőt, elmondásából kiderül, hogy az egész osztály tudott róla, de legalábbis tízen. Hogy közel ötven esztendő távlatából kinek lett hirtelen ilyen fontos ezt a világgal közölni, azt csak az ÉS szerkesztősége tudja, ahol a “kutató” “munkáját” azonnali közlésre alkalmasnak találták. Függetlenül attól, hogy ez a Magyar Filmfesztivál előestéjén lát napvilágot, és a hír bejárja az egész (művész)világot.
Balszerencse. Legyinthetünk.

Ezen a héten aztán kiderült, hogy nem a véletlen műve volt az ÉS részéről az Oscar-díjas filmrendező “leleplezése”, hiszen most egy másik világhírű, külföldön is jól ismert személyiség került az ÉS “kutató” osztályának célkeresztjébe: Paskai László bíboros, nyugalmazott esztergom-budapesti érsek.

Róla is tudni lehetett, hogy kapcsolatban állt a pártállam hatóságaival. Erről, igaz áttételesen, de nem egyszer tett említést. Paskai az együttélés (co-existence) híve (volt). A magyar katolikus egyház, Mindszenti Józseffel az élen a szovjet elleni ellenállás szimbóluma lett. A hercegprímás igazságtalan meghurcoltatása és bebörtönzése, majd pedig a budapesti amerikai nagykövetségre menekülése csak nehezítette az egyház helyzetét a diktatúra éveiben. A katolikus püspöki karnak csak akkor nyílt lehetősége keresni a kapcsolatot a pártállammal, miután Mindszenty elhagyta az országot.
.
Paskai a Hazafias Népfront felé nyitott, ellentétben Bulányi atyával, aki a passzív ellenállás hívei volt. Paskai mindvégig azzal védekezett, “magyarázta a bizonyítványát”, hogy a Vatikán XXIII. János és VI. Pál pápa idején is megerősítette a magyar püspöki kar határozatát, hogy valamiféle modus vivendi alakuljon ki az országban, ill. az államvezetéssel. Ugyancsak Paskai volt, aki ellenezte a papság átvilágítását. Ezek a “jelek” sejtették – az odafigyelő számára - , hogy az egyházi méltóság mindvégig kereste a “középutat” az együttéléshez.
.
Mindezek ismeretében, most (megint) egy olyan embert próbálnak pellengérre állítani, akit nem csak hazájában ismernek, tisztelnek. Végül emlékeztetni szeretném buzgó “kutató”-inknak nyilvánosságot adó ÉS-t, hogy Paskai László bíboros azon kevesek közé tartozik, akik tavaly részt vettek XVI. Benedek pápa megválasztásában.


.
.
Vélemény
Az ÉS ezzel óriási öngólt lőtt. A cikkel csak magának és a közelgő választásra készülő baloldalnak ártott, de nagyon! A bíboros elleni lejárató kampánnyal a lap nem ütött az egyházon, nem adott "történelmi leckét" az államalapító egyháznak. Ehelyett rengeteg ellenséget szerzett a hetilap magának és a baloldalnak. Miközben újabb muníciót adott a jobboldalnak annak bizonyítására, hogy ez az újság rendre "kétes ügyeket" hoz nyilvánosságra, különös tekintettel a jelenlegi ellenzék vezérének többszöri lejáratására tett kísérleteivel, melynek felelős szerkesztői eddig csak vesztesként jöttek ki a bírósági tárgyalótermekből. Szabó István mellett Paskai bíboros esete az ÉS-sel, csak taszítani fogja a múltat végre lezárni kívánó, a politikát megutált tömegeket az elkövetkező hetekben. A vacillálókról nem is beszélve.

11 Comments:

At 7:08 PM, Anonymous Anonymous said...

Lehet, hogy "tudni lehetett", de sem Paskai, sem Szabó nem mert kiállni a nyilvánosság elé elszámolni múltjának ezzel a részével. Lehet,sőt biztos, hogy nem büszkék rá, de ettől még felvállalhatták volna.
Sajnos nem tudok egyetérteni a véleményedel, inkább osztom a cavintonosok álláspotját.

 
At 7:56 PM, Blogger Pocakos said...

Isten hozott! ;-) Rég hallottam Felőled. Hozzászólásodnak örülök. Azt érzem ki belőle, hogy nem éltél abban az időben, legalábbis nem felnőtt fejjel. Beírásod is megerősített abban, hogy majd egy hosszabb eszmefuttatásban kifejtsem azt a kort, amiről most olyan könnyen mondjátok, hogy „miért nem jönnek elő?”, mintha most lenne itt a nagy coming-out ideje. Elgondolkoztál már azon, hogy vajon hányan lehettek a jelentésírók? Hány „mea culpa” –t kellene végighallgatni, olvasni? – ha valóban mindenki, őszintén elmesélné, hogy mi történt vele a diktatúra 50-60 évében? Érdekes, én nem látok akkora különbséget véleményem és a „cavintonsok” között. Mindkettő arról szól, hogy ez történet meg fogja rázni rendesen a társadalmat, és – borítékolom – nem a baloldal javára! Amiben lényegesen eltérünk: szerintem „Ti” az egyház belső életét „cikizitek” (gyónás, erkölcsi prédikációk stb.), és nem látjátok, nem érzitek át az egyház-állam (akkori( kapcsolatát, viszonyát és az abból eredő konfliktusokat, problémákat. Tévedés azt hinni, hogy itt a gyónási titoktartás megszegéséről lenne szó. Ez épp annyira naiv, mint azt követelni, hogy mindenki álljon elő önként és dalolva. És ha kiáll, mond mi lesz? Megtapsolják, megdicsérik? Majd a Felvonulási téren megáldják őket, és miniszteri rendelettel másnaptól az ország lakóinak fejéből kitörlik a neveket. Aztán boldogan élnek, míg meg nem halnak…..

Ajánlom az "Együttérzés" post comment-jei közül a "hajnali" (04:06) Anonymous beírását. Ő Kanadából jelentkezett, és átélte azt az időt, amit "Ti" csak hallomásból ismertek, és mai eszetekkel a mai világba probáljátok áthelyezni. Ezt hivják "generation gap"-nek. Ezenkivül ajánlom ezt a linket. Talán megérted, hogy miről is van/volt szó az "egyház-állam " viszonyáról.

 
At 7:57 PM, Blogger Kinga said...

(Basszus, valaki megelozott a cavintonnal, mint hivatkozasi alappal. :D) Szoval, kedves pocakos, mélyen nem ertek egyet veled a fontiekben. Valahogy ugy van az, ahogy tenyleg, a cavinton irta. Felesleges (es mulatsagos is) itten osszeeskuves-elmeleteket gyartani. Nagyon sokan megjegyeztek mar, hogy ha a torvenyi szabalyozas anno lerendezodott volna, akkor mar regen tul lennenk minden ilyen kinos momentumon, arrol nem is beszelve, hogy ugye alapveto szabaly: nem a hirhozot kellene csepulnunk, hanem a hirt...
De ilyen zavaros jogi helyzetben meg evekig (sot!) varhatoak ehhez hasonlo szituaciok.

 
At 8:18 PM, Anonymous Anonymous said...

Pocakos, ennek nincs koze ahhoz, hogy melyik oldalon "allok". (Igaz ugyan, hogy gyerekkent eltem meg a romaniai "aranykort", de arra emlekszem, hogy milyen volt ugy beszelni a telefonban, hogy tudtad, hogy minden szavad rogzitesre kerul, hogy allandoan figyelnek.) Ahhoz sincs koze, hogy Paskai vagy Szabo mivel foglalkozik. Egyszeruen _mindenkitol_ aki egykor egyuttmukodott azt varnam el, hogy alljon elo es mondja el a tortenetet. Ez is segithetne, hogy megertsuk a kort. Es nem igaz, hogy mindenki akit beszerveztek ettol automatikusan szar ember lett, nem igaz, hogy nincs bocsanat. De a bocsanathoz elobb oszintenek kell lenni...

 
At 9:25 PM, Blogger Pocakos said...

vajszínű Kinga: Kár, hogy szinte egyszerre küldtük el a comment-et. Annak csak örülök, hogy más vélemények is vannak. Egy mondatodra, megjegyzésedre kívánok reagálni, már csak azért is, mert a többit fentebb már – úgy-ahogy – kifejtettem. Tehát, írod: „…..ugye alapveto szabaly: nem a hirhozot kellene csepulnunk, hanem a hirt.......” Nos, ez nem mindig igaz! Már említettem, hogy gondolj a „coming-out”-ra. Ez az „ügynökösdi” legalább annyira intim, mint valakinek a „nemi élete”, pláne egy olyan társadalomban, amelyben nincs „befogadó készség”. Ilyen esetben egy újság, esetünkben az ÉS, a bulvár szintjére süllyed vele – véleményem szerint. Ha valakinek a szexuális (politikai) tévelygéseiről számol be egy „hírhozó”, akkor azért inkább a „kiszivárogtató” hírhozót szokás elővenni, nem pedig a „bűnös”-t. Nem vet jó fényt az ügyre (bármi is a valódi szándék), hogy a „vádlottakat” egyik alkalommal sem kérdezték meg a cikk megjelenése előtt. Ez is alapvető szabály – egy tisztességes újságnál – és súlyos hiba az ÉS részéről.
Mindezektől függetlenül, köszönöm nagyon tanulságos hozzászólásodat.

 
At 9:54 PM, Blogger Pocakos said...

dolphin: nagyon jókat írsz! Remek adalékok a készülő „eszmefuttatásomhoz” ! Komolyan! Csak még jobban alátámasztod a már fentebb kifejtett gondolatomat, sejtésemet, hogy mennyire keverjük a dolgokat. Szabó vagy Paskai esete, ügye NEM azonos kategória a telefonlehallgatásokkal! Aki a telefonlehallgatást végezte, az sem biztos, hogy „bűnös”, sokkal inkább az, aki azokat „kiértékelte” és az alapján „cselekedett”. Ezeket a szervezőket, a döntéshozókat, az emberek, sorsok felett ítélkezőket kellene előbb szóra bírni, hogy valódi korképet kapjunk, - majd aztán jöhet(né)nek a Szabók ás Paskaik, meg a többiek. Szerintem. És itt követ el hibát az ÉS, meg az egész hazai (köz)gondolkodás, (beleértve a „kutatókat” is!), hogy nem a szervezőkről beszélnek, azok tetteit tárják fel. Hanem néhány „kisstílű” hangulatjelentés írót, akik közben (40 -50 év elteltével ) közszereplők lettek, és most pironkodhatnak, azért és azon, amiről akkoriban úgy tűnt, hogy soha sem lesz vége, és úgysem derül ki semmi.

 
At 12:25 AM, Blogger Kinga said...

Kedves Pocakos, en spec. azt, hogy kivel kurok nem tartom azonos kategorianak azzal, hogy kinek sugok. (Bar igaz: a besugast is lehet ugy ertelmezni, mint az allamhatosaggal valo kefelest.)
Egyebkent azt hiszem mind a ketten elbeszelunk egymas mellett. En egy hir olvastanjoreszt csak azt szoktam kifogasolni, AHOGY talalva vagyon, es ebbol a szempontbol semmi kifogasolnivalot nem latok az ES-cikkben. Ezenkivul csak annyit irtam, hogy (1) ilyen jellegu "leleplezeseket" meg sokaig fogunk idonkent olvasni (2) mulatsagosnak tartom a te osszeeskuves-elmeletedet. De hat masbol vagyunk, es ez igy jo. De mar igy is tultargyaltuk a dolgot. Neeeext.

 
At 1:34 AM, Anonymous Anonymous said...

Csak annyit reflektalnek, hogy a telefon-lehallgatast nem a besugas parhuzamanak szantam, egyszeruen azt probaltam tisztazni, milyen emlekeim vannak "arrol" a korrol.

 
At 1:04 PM, Blogger Pocakos said...

Kedves vajszínű Kinga és kedves dolphin, az „utolsó szó jogán” (mint házigazda), megköszönöm igen hasznos (gondolatébresztő) hozzászólásotokat. Én is csak egyre reflektálnék:
".....(2) mulatsagosnak tartom a te osszeeskuves-elmeletedet. ..." (Kinga)
Ezt én nem érzem, meg nem is ennek szántam, viszont befejező gondolatoddal mélyen egyetértek : "....De hat masbol vagyunk, es ez igy jo.....

 
At 11:24 PM, Anonymous Anonymous said...

Te Poci!
Miből gondolod, hogy az ÉS-t valami rossz szándék vezérli?? Az fel sem merülhet, hogy egy becsületes lap, becsületes szándéka arra irányul(hat), hogy végra legalább valamennyire MEGISMERJÜK a múltat!!! Szembe nézzünk azokkal, akik (naygon enyhén szólva!) némileg kellemetlenségeket okoztak sokunknak!!!!!

 
At 11:45 PM, Blogger Pocakos said...

Anonymous: jobban örülnék, ha nickneved lenne. Ettől függetlenül.
Nem gondolom, hogy „rossz szándék” vezérli. Épp azt szeretném tudni, hogy mi vezérli, vezérelte? Hogy pont a Filmszemle előttre időzítette Szabó „lejáratását”. Nem tudom elfogadni, hogy a „kutató” pont akkorra készült el „művével”, „felfedezésével”, és olyan sürgős volt az ÉS-nek, hogy azonnal leadja. Ráadásul sem a „kutató”, sem az ÉS nem kereste meg Szabót! Ez pedig semmiképpen sem fair egy „becsületes lap”-tól.

 

Post a Comment

<< Home