Cseh gépeken gyakorol a HuAF
Olvasom, hogy az AERO leszállította az utolsó L39ZO repülőgépét a magyar légierőnek (HuAF) Bevallom, kicsit kínai volt számomra a hír, mert nem vagyok jártas a harci gépek terén. Nekem „csak” a MIG-ek, meg a Grippen-ek mondanak valamit, ami a magyar légierő utolsó kb. 15 évét illeti. Talán, ez a HuAF tetszett a legjobban, ebben az angol szövegben, amely végül is a brit (RAF), az amerikai (USAF) és az ausztrál (RAAF) légierő rövidítésére emlékeztetett. De vajon miért kis „u”-val írják? Aztán néhány másodperc kutakodás után rájöttem, hogy a HAF már foglalt, a görög légierő használja (Hellenic Air Force). Aztán megkerestem ezt a – számomra – rejtélyes AERO repülőgépgyártót, szállítót. Mint kiderült egy 1919-ben alapított és azóta is üzemelő cseh repülőgépgyárról van szó. A hidegháború idején specializálódott a gyakorló lökhajtásos vadászgépek gyártására. Erről még a spaceadventures.com is beszámol, jelezve, hogy a fejlődő és „testvéri” országokban is igen előszeretettel használták, használják, mert a megbízhatóságuk 99,6 %-os. Az AERO Vodochody a.s. a hír szerint nyolc ilyen gyakorló gépet szállított a magyar légierőnek, és vállalták azok karbantartását is. A cseh cég reméli, hogy szorosabb lesz az együttműködés, mert – mint írják – tavaly 115 órát repültek a magyar pilóták a sokkal fejlettebb, modernebb L159A és L159B típusú bérbevett AERO gépekkel, ami azt sejteti, hogy a magyarok érdekeltek harci pilótáiknak a cseh gyártmányú gépeken való kiképzésében. A cseh repülőgépgyár igen keresett (lehet) a világban, legalábbis naptáruk erre utal.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home