Szemfényvesztés
Csalás! – kiáltottam fel, amikor egyik bejegyzésemre adott hozzászólás alapján elkezdtem kutakodni „Albérlők háza” ügyében. Őszintén, nem ismertem ezt „programot”, habár rémlett valami. Első megállapításom: nincs tisztázva mit jelent, mit is takar az „Albérlők háza”. A XVI. Ker. honlapjáról megtudható, hogyan értelmezi, (értelmezte 2002-ben) a helyi önkormányzat:A kerületi lakáskoncepció tárgyalásánál Asztalos alpolgármester elmondta, (…)
A koncepció szerint 2009-ig elérendõ cél:
Albérlők háza, „fecskeház": célja a fiatal házasok elsõ lakáshoz jutásának biztosítása. Átmeneti, néhány éves elhelyezésre szolgál, kötelezõ elõtakarékosság megkövetelése mellett. (60-80 garzonlakás).
Szociális bérlakások: azok számára, akik szociális helyzetüknél fogva nem képesek – még lakbértámogatással sem - a piaci lakbért megfizetni. (A meglévõ lakásállományra alapozva kb. 300 lakás.)
Piaci bérû bérlakások - mindazok számára, akik nem tartoznak a fenti két kategóriába. (Új építésû lakások, számuk késõbbi döntés alapján határozandó meg.)
Eszerint az „albérlők háza” a fiatal házasok első lakáshoz jutásában játszik szerepet.
Kicsit másként látta egy évvel később, 2003-ban, az MSZP lakásügyi kormánybiztosa a nemzeti lakásprogram megindításakor. Idézet:
NEMZETI LAKÁSPROGRAM
(...)
Alprogram 4:
Speciális élethelyzetűek programjai
Mozgáskorlátozottak, nevelőotthonokból, állami gondozásból kikerülők speciális programjai. Az állami gondozottak jövedelmére és életkezdési támogatására épített konstrukciók (albérlők háza, bérleti és bérleti-vásárlási megoldások). A program csak a (lakhatás és szociális beilleszkedés kérdéseit komplex módon kezelő, szociális utógondozási eszközökkel kiegészített) szociális ellátási rendszerrel összhangban indítható. Figyelembe veszi a sajáterő finanszírozást
Alprogram 5:
Hajléktalanság megelőzése,hajléktalanok elhelyezése
Megelőzés, albérlők háza, tartozás állomány rendezéséhez tanácsadás, hajléktalanok szállása. Adósságkezelési és lakhatási támogatások, mint a prevenció lehetséges eszközei.
Csabai Lászlóné,kormánymegbízott
2003. február
Tehát, „….Mozgáskorlátozottak, nevelőotthonokból, állami gondozásból kikerülők speciális programjai. Az állami gondozottak jövedelmére és életkezdési támogatására épített konstrukciók (albérlők háza, bérleti és bérleti-vásárlási megoldások)……” – a kormányprogram szerint.
És, hogyan néz ki a valóságban? Például a Fővárosi Önkormányzat gyakorlatában, a „Szobabérlők háza”.
Kezdjük ott, hogy Budapesten kb. 10-20 ezer hajléktalan van, ehhez képest nem igazán nagyvonalú a főváros vezetése. Hiszen,
„…….szobabérlők házában lévő 3 db egy-férőhelyes és 26 db két-férőhelyes lakrész bérbeadására.
Az egy-férőhelyes lakrész lakbére: 11.180.-Ft/hó,
a két-férőhelyes lakrész lakbére: 14.900.-Ft/hó;
Az egy-férőhelyes lakrészek alapterülete lakrészenként 8,8 m2, a két-férőhelyes lakrészek alapterülete lakrészenként 13,5 m2, amelyekhez folyosónként közös fürdő (WC), konyha helyiség tartozik. (…) A lakrészek felújított állapotban kerülnek bérbeadásra.
A lakrészek öt éves időtartamra kerülnek bérbeadásra.
Csak megjegyzem, a börtöncella is kb. 8 nm2, csak a kulcs a fegyőrnél van.
Pályázati feltételek:
Pályázat benyújtására jogosult minden Budapesten állandó lakcímmel, vagy tartózkodási hellyel valamint munkaviszonnyal rendelkező személy, akinek nincs lakása.
Mily pontatlan megfogalmazás !!! Mi az, hogy „nincs lakása”? Öröklakása? Bérlakása? Társbérlete? Albérlete? Vagy kimondottan csak csőlakóknak adják ki ezt a 29 darab „lakrészt”, ahol a tisztálkodási valamint étkezési, főzési lehetőség a folyosón van. Ez mennyivel jobb, mint a börtön?
A pályázó/k csak egy lakrésztípusra adhatja/ák be a pályázatot a konkrét lakrész címének megjelölése nélkül.
Az egy-férőhelyes lakrészre: egy személy pályázhat,
A két-férőhelyes lakrészre pályázhat:
- egyedülálló egy kiskorú gyermekkel, vagy
- két felnőtt személy együtt, vagy
- gyermektelen házaspár, valamint
- egy fő abban az esetben, ha vállalja, hogy a két-férőhelyes lakrész bérleti díját egyedül is megfizeti.
Szóval, a „burzsuj” hajléktalan akár két-férőhelyesben is lakhat.
Pályázatok kiértékelése:
(…)
2. Azon pályázó/k között akik öt éves időtartamra előre vállalja/ják a bérleti díj megfizetését sorsolással dől el a nyertes személye, de előnyt élveznek elsősorban a korábban intézményi keretek között gyermekvédelmi gondoskodásban részesült fiatalok, másodsorban azon pályázók akik, legalább 6 hónapja a Fővárosi Önkormányzat hajléktalan szállóinak lakói. A sorrend kialakítása a legtöbb hónapot ígérő pályázók között folytatódik. Ha ezen pályázók között többen tesznek azonos bérleti díj felajánlást /pld. 10 hónap/, közöttük a sorrend szintén sorsolással dől el a fenti sorolási elvek figyelembe vételével.
Az, hogy az ily módon kialakult sorrend szerint az egy-férőhelyes lakrészre nyert 3, illetve a két-férőhelyes lakrészre nyert 26 helyezett részére melyik lakrész kerül bérbeadásra, az a lakrészek bérlőkhöz való sorsolásával dől el.
(…)
4.
„…….A nyertes pályázóval a bérleti szerződés 5 éves időtartamra kerül megkötésre. A határozott idő leteltével a bérlő minden elhelyezési igény nélkül köteles a lakrészt kiüríteni.
A szerződés időtartama azonban egy ízben, a bérlő kérelmére további öt éves időtartamra meghosszabbítható, ha nincs lakbértartozása és a lakásbérleti szerződés lejártát megelőzően a lakbért egy összegben további 5 évre előre megfizeti.
A szerződés időtartama azon kiskorú gyermeket nevelő bérlő kérelmére, akinek nincs lakbértartozása a további öt éves időszakon belül egy ízben annyi évvel hosszabbítható meg, ahány évi lakbért a bérlő a szerződés lejártát megelőzően egy összegben előre megfizet.
Nem sorolható a pályázata annak, aki korábban a Fővárosi Önkormányzat lakásában, illetve a Szobabérlők Házában lakott és a tartozását nem egyenlítette ki, illetve onnan végrehajtás útján lett kiköltöztetve.
A lakbér a teljes rezsiköltséget tartalmazza. Tájékoztatjuk a pályázókat, hogy amennyiben a lakbér összege a Fővárosi Önkormányzat rendelete alapján változik, a bérlőnek a továbbiakban annak megfelelően kell a lakbérkülönbözetet, illetve a lakbért megfizetni.
Ennyi „bevezető” után a lényeg. A program, ill. rendszer megint, vagy még mindig a jómódúakat segíti. Komikusan hangzik, de a szegény gazdagokat támogatja, azokon „segít”, akiknek eleve pénzük van. Még ha relatíve kevés is, de van ! Ez az elosztási rendszer NEM A SZEGÉNYEKET, a valóban RÁSZORÚLÓKAT segíti !!!
Ez a 19. század vadkapitalizmusát idézi. Marx Tőkéjébe való rémtörténet, amit a Fővárosi Önkormányzat kidolgozott. Aztán hasonlít még egy kicsit a vörös-barna diktatúrák propagandájára, ahol a legfőbb érték az ember (kivéve az osztályidegent, a zsidót, a cigányt, a homoszexuálist stb.). A lényeg, hogy legyen pénze, és évekre előre fizesse a lakbérét. UNDORÍTÓ !!! Főleg az a (politikai) propaganda szöveg, hogy a „másik oldal” rendeletei kedveznek/kedveztek a gazdagoknak. Álszent, képmutatás!
Ami pedig a legszomorúbb. A szerencsétlen „gazdag”, aki összekuporgatta a pénzét és előre képes kifizetni évekre a lakbérét, nem is sejti, hogy ugyanolyan szarban lesz – ha nem nagyobban! – az öt év elteltével, ha egy picit nem gondolkozik előre. Hiszen hol itt a segítség? Ha az „olcsó lakhatás alatt” nem teszi félre legalább ugyanazt az összeget (a következő öt évre), akkor utcára kerül !!! (azaz ottlakása alatt havonta legalább annyit kell félretennie, mint amennyit összekuporgatott!) Ez aztán a kész átverés show! Ilyet még a vadkapitalizmus idején sem engedett meg magának a háziúr, hogy évekre előre elszedje a szerencsétlen proletár pénzét. Hiszen a segítség az lenne, ha a (szorgalmas, becsületes) kiskeresetű (állami támogatással) bérelni tudna valami olcsó szállást, lakást, hogy aztán havi megtakarításából öt év múlva sajátlábra tudjon állni, és elindulni az életbe. Erre miért nem gondol a szociális érzékenységű „baloldali” városvezetés?
2 Comments:
Hát ez nem semmi!!!Pályázati feltétel: " budapesti állandó bejelentéssel vagy tartózkodási engedéllyel biró, munkaviszonnyal rendelkező lakás nélküli" Ez mit jelent?
Nem beszélve a kissé nehézkes licitről és az ezt követő több lépcsős sorsolásról.Számomra olvasni is kissé komplikált volt,úgy érzem túl sok a hibalehetőség - értse úgy az olvasó ahogy akarja!!!!
Kíváncsi lennék, hogy akik ezt kitalálták, bonyolítják, milyen információkkal rendelkeznek a pályázók piacképeségét illetően, illetve, hogy milyen perspektívára számíthatnak élethosszigla. Kérdés, hogy miért nem látjuk ebben azt a további költséget nem igen okozó segítséget, amely segítené őket a továbblépés, az esélynövelés terén. Pl.: személyi segítségnyújtás a munkaerőpiacon jobb kondíciókkal való megjelenés, továbbtanulás, állásinterjúra fölkészítés, életvezetési tanácsadás, stb. Ezek ugyanis létező szolgáltatások, többnyire ingyenesek, csak az információt kellene megadni hozzá. Azonban ha ezt a rendelet eleve nem tartalmazza, akkor csak az ügyintéző személyes hozzáállásán, és informáltságán, azaz a véletlenen múlik, hogy a pályázó tudomást szerez-e ezekről a lehetőségekről. Meggyőződésem, hogy így lehetne értelme az egész programnak, no meg még további finomításokkal.
Post a Comment
<< Home