Tuesday, January 17, 2006

Ferdeszemű magyar média

Olvasom a kanadai Globe and Mail-ben Kristen Schweizer írását a Bloomberg News-tól, melynek címe magyarul kb. annyit jelent: “Kína Magyarországot szemelte ki EU kereskedelme hídfőállásának”, alcíme szerint, pedig 600 (kínai) vállalat fogja termékeit árulni és reklámozni. A cikk szinte teljes egészében a kínai kereskedelmi kapcsolatokért felelős magyar kormánymegbízott Huszty Andrással készített interjúra alapul. Ezért nem akartam a témával foglalkozni, hiszen a magyar média erről biztos sokkal részletesebben beszámol(t), mint a Bloomberg Budapestről keltezett jelentése.

Kis kutakodás után rájöttem, hogy ez nem így van. A magyar jelentések még ennél is szűkszavúabbak, ugyanakkor már-már rasszista(?), heccelő címeket viselnek, mint például: “Megszállják Budapestet a kínaiak – Egy világhódító terv részletei...” (pénzcentrum)
vagy a valamivel visszafogottabb, árnyaltabb index.hu címe: “Budapest lehet a kínaiak főhadiszállása” Pedig az angol nyelvű hírek hídfőállásról beszélnek, írnak és nem “főhadiszállás”-ról. Az meg már csak hab a tortán, hogy némely portál szerint a Napi Gazdaság híréről van szó (index.hu, fn.hu) mások szerint viszont a Világgazdaság a hírforrás (rtlklub.hu, origo.hu).

Amiről viszont egyik magyar média sem számolt be, például, hogy a 600 “legnagyobb" elektronikára, számítógépekre, software-re specializálódott kínai vállalat kíván itt megjelenni és letelepedni. Tehát, nem a “kínai piaci bóvli”-ról szól ez az egymilliárd dolláros történet, ahogy azt Huszty András (is) hangsúlyozta.

Valamint arról sem szólnak a magyar jelentések, hogy Magyarországon található Kelet-Európa legnagyobb kínai közössége, mintegy 40 ezer ember, jelenleg mintegy háromezer kínai cég van (már) az országban, és tavaly hárommilliárd US dollár értékű import árú érkezett Kínából hazánkba. És, mint a kanadai újságcikkből kiderül(t), tavaly júniusban Magyarországon rendezték meg a kínai kereskedelmi minisztérium első európai vásárát, amelyen 70 (kínai) állami cég mutatta be mérnöki és technológiai termékét. Ezenkívül a magyar kormány több megállapodást is szeretne kötni Kínával, például a tévégyártó Hisense Electric-kel és a Flextronics Internationallal. Ugyanis a Flextronics évente 150 ezer tévékészüléket gyárt a Hisense részére, amelyet aztán a kínai márkanév (Hisenese) alatt árulnak Nyugat-Európában.


Még valami. A kínai kereskedelmi minisztérium varsói és prágai lehetőségeket is mérlegelve döntött Budapest mellett.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home