Wednesday, May 31, 2006

A nem létező merénylő halála

Olvasom az index.hu cikkének címét: „Meghalt Kielmansegg, Hitler merénylője”. Történelmi ismereteimből valahogy kimaradt ez a név. Gyorsan megnéztem a német Google híroldalát. Sehol semmi. Egy szó sincs róla. (Csak a fiáról, Peter-ről). Majd a németnyelvű újságok mutációit (SZ, Spiegel stb.) vettem sorba, itt sem találtam nekrológot. Végül a Wikipedia-ban leltem rá Johann Adolf Graf von Kielmansegg életútjára, születésének (1906. december 30.) és halálának dátumára: 2006. május 26. Tehát, a hír igaz. Sőt, a Wiki azon megállapítása is, hogy „német katonatiszt” volt ("....war ein deutscher Offizier..."). Méghozzá, hivatásos a szó legszorosabb értelmében. A „Hitler merénylője” index-i titulus azonban erős túlzásnak tűnik. Graf von Kielmansegg (gróf) 2001-ben megjelent interjújában – az Interneten is olvasható – a következőket mondta a Graf von Stauffenberg nevével jegyzett Hitler elleni összeesküvésről, merényletről és felkeléskísérletről.


……a Hitler elleni merényletben nem vett részt. Miért nem?

Kielmansegg: Aktívan nem, de azért tudtam róla. Stauffenberg (állítása) szerint én szolgálati beosztásomnál fogva az operatív osztályon semmit sem tehettem volna terve(i) érdekében. Ennek ellenére július 20. után letartóztattak, mert az egyik megkínzott bajtársunk kihallgatása során a nevemet megemlítette.

Hogyan tudta magát kimagyarázni? (hogy életben maradt)

Kielmansegg: Rögtön értesültem, hogy mit tudnak rólam, ezért időben felkészültem. Kihallgatásomat azzal kezdték, hogy megkérdezték: tudom-e, hogy miért vagyok itt? "Nem" – válaszoltam, majd rákérdeztem: "Talán csak nem azért, mert a Führer félreállításáról beszéltem?" Ritkán láttam ilyen meglepődött arcokat. "Tudják," - folytattam – "egy vezérkari tisztnek mindenre, mindenesetre fel kell készülnie, ezért arról beszéltünk, hogy egy ilyen esetben mit kellene tennünk. Elvégre egy héttel korábban buktatták meg Mussolinit." Így elmeséltem nekik mindent, miközben rossz vágányra tereltem őket......"

- . -

.

Graf von Stauffenberg életét ismerve – és most újra olvasva – Kielmansegg neve nem szerepel a sikertelen merénylet, illetve az azt követő felkelésre való összeesküvés tagjai között. Olyan apróságokról nem is beszélve, mint amilyeneket, pl. az index.hu szinte meseszerűen állít: „……A merénylet fő szervezőit még aznap elfogták és a rögtönítélő bíróság ítélete nyomán kivégezték……..” Nem volt nehéz dolguk a náci nyomozóknak, hiszen a pokolgépes merénylet Hitler főhadiszállásán, Wolffschanze-ben (ma Lengyelország) 12:42-kor következett be, majd az elkövető(k), azonnal Berlinbe ment(ek) azzal a tudattal, hogy a Führer halott, és az arisztokrata németek felkelést kirobbantva megszervezzék a hatalomátvételt. Berlinbe érve Stauffenbergék első dolga volt Friedrich Fromm vezérkari főnök letartóztatása. A hatalomátvétel támogatói azonban vacilláltak, várták a Führer (hivatalos) halálhírét. Majd Stauffenbergék legnagyobb megdöbbenésére este a rádióban megszólalt Hitler. 22:30 körül már letartóztatták az összeesküvőket, és Fromm vezérkari főnök azonnali agyonlövetésükre adott ki parancsot. A négy vezérkari tiszt kivégzésére éjfél után, 00:15-kor került sor.

Ja, és mindez 1944 július 20-án történt, nem pedig (még ha elírás is!) 2004-ben. *


Hogy az index.hu, - vagy a forrásnak megadott MTI - lódított a blikkfangos címmel, nem tudom. Egy viszont biztos, Graf von Kielmansegg nem volt Hitler merénylője.

.

.

* Ma (31.05.06) reggel, miután az index. hu meglátogatta (09:49:16) blogomat, (szép csöndben, minden jelzés ("frissítés") vagy utalás nélkül) javították a dátumot.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home