Monday, September 07, 2009

Amerika nem adja az Opelt (?)

A General Motors bennfentes köreiből kiszivárgott hírre utalva azt írja a müncheni Süddeutsche Zeitung, hogy az Opel gyárat mégsem adja el az amerikai anyavállalat. Az ok igen egyszerű: az USA nem szeretné, ha technológiája orosz kezekben landolna. Ugyanis a csődvédelem alatt álló General Motors nehéz anyagi helyzetére hivatkozva még az év elején jelezte, hogy több márkájától is meg kíván válni.

Az egyik ilyen a német Opel művek, amelynek részvényeit az amerikai autógyár még az 1929-es világválság idején szerezte meg. Ezzel az ügyes sakkhúzással az Opel fivéreknek sikerült elkerülni a csődöt, ugyanakkor a gyár megtarthatta a nevét és jellegzetességét, azaz továbbra is a már ismert, megszokott formájú és típusok kocsik gyártását, vagyis „modellpolitikája” megmaradt. Ezenkívül egy csomó új (amerikai) termék is megjelent az európai piacon, mint például az Opel Biztosító és az Opel Bank, melyek az értékesítést forradalmasították. 1940-ben a gyárat a nácik lefoglalták (államosították), és egyben megszüntették a személygépkocsi-gyártást. A GM Opel csak 1945 után kezdett újból termelni. Mint háborús jóvátételt az „Opel Kadett” gyártósort 1946 közepén leszerelték, és a Szovjetunióba szállították, ahol Moszkvics néven továbbgyártották.

A GM három milliárd eurót akart gyáráért, azzal a feltétellel, hogy „know how” technológiáért még külön kér. A német állam ezt az összeget nem volt hajlandó megadni. Igaz, a nagykoalíció szocdem (SPD) képviselői hajlottak volna ennek megfizetésére a munkahelyek védelme érdekében. A kereszténydemokraták (CDU) viszont inkább csak a garanciavállalást szorgalmazták. A keresztényszociális (CSU) gazdasági miniszter viszont ennél is „keményebb” volt, mert véleménye szerint csak akkor érdemes egyáltalán pénzt pumpálni egy csődszélén álló vállalatba, ha annak hosszú távú gazdaságos fennmaradása biztosított. Végül abban maradtak, hogy magánbefektetőt kell keresni, aki hajlandó megvenni az Opelt, és akinek a német állam állami garanciát ad a vételhez.

A németek végül megtalálták a megfelelő befektetőt a MAGNA International nevű kanadai-osztrák autóalkatrész-gyártó cégben, mivel a MAGNA-nak jó kapcsolatai vannak az orosz piacon, így az eladás, a felvevőpiac biztosítottnak tűnt. Mint időközben kiderült a vételhez szükséges pénzt az orosz Sberbank adná, amihez az áthidaló (garantált) hitel kezese a német kormány lenne. Ráadásul az orosz milliárdos Deripaska tulajdonában lévő GAZ autógyár is részese lenne az üzletnek. Úgy tűnik az amerikaiak ezt nem akarják, ezért elképzelhető, hogy elállnak az Opel eladásától.




0 Comments:

Post a Comment

<< Home